04/11/2023
Καλοκαίρι του 1982. Το πρώτο άλμπουμ του Robert Plant ως σόλο καλλιτέχνη, το “Pictures At Eleven” κάνει μια ιδιαίτερα επιτυχημένη πορεία, μπαίνοντας στα τοπ-5 Βρετανίας και Αμερικής (UK#2, 10 & 17/7/82, US#5, 7/8/82).
Γνωρίζει ότι δεν διαθέτει αρκετό δικό του υλικό να παρουσιάσεΙ, με αναπόφευκτη συνέπεια, αργά ή γρήγορα, να υποχρεωθεί ενωπιον του απαιτητικού όσο και ανηλεούς με τις συγκρίσεις κοινού, να παίξει ζωντανά κάποια τραγούδια των Zeppelin.
«Έκοψα τα μαλλιά μου και δεν είχα όχι μόνο τραγουδήσει, αλλά ούτε ακούσει έστω και μισό κομμάτι των Zeppelin για δύο ολόκληρα χρόνια. Θα έκανα ακόμη περισσότερο, αν ο φίλος της κόρης μου (σ.σ. της 14χρονης Carmen Jane) που ήταν σε μια μπάντα, δεν επέμενε ότι “ένα σημείο του Black Dog ήτανε λάθος”, γιατί παρεμβάλλεται ένα μέτρο 5/4 ανάμεσα σε ένα άλλο 4/4. Τσαντίστηκα, έβγαλα το δίσκο, τον έβαλα στο πικάπ. Άκου ‘δω μικρέ αυθάδη. Λάθος εδώ δεν υπάρχει».
Οι εργασίες για τον δεύτερό του δίσκο ξεκινούν στο Hereford, μια γραφική πόλη 16 μίλια από τα σύνορα με την Ουαλία.
Ο Plant νοικιάζει εκεί μια έπαυλη του 15ου αιώνα που ανήκει στον φίλο του Roy Harper, τον 41χρονο πασίγνωστο στη βρετανική μουσική σκηνή φολκ τραγουδοποιό. Στην έπαυλη αυτή βρίσκονται και τα Rockfield Studios.
Προσωπικό και ομάδα παραγωγής είναι ίδια με το πετυχημένο “Pictures At Eleven” (μόνη προσθήκη ο 33χρονος Barriemore Barlow, πρώην ντράμμερ των Jethro Tull, που θα συμμετάσχει τελικά στα τύμπανα σε 2 από τα 8 κομμάτια του νέου υλικού). Στην κιθάρα ο 31χρονος χαμηλών τόνων, εργατικός αλλά και με θαυμάσιες μουσικές ιδέες Robbie Blunt ο οποίος δεν κρύβει ότι αντιμετωπίζει με δέος το παρελθόν τoυ Plant. Στα πλήκτρα ο πολυδιάστατος Jezz Woodroffe, συνομήλικος του κιθαρίστα (μερικά χρόνια νωρίτερα ήταν αυτός που είχε δώσει με τα πλήκτρα του το χρώμα στο “Technical Ecstasy” των Black Sabbath), στο μπάσο ο αξιόπιστος sessionάς Paul Martinez και στα τύμπανα ο ένας άσημος συνθέτης και τραγουδιστής που ξεκίνησε σαν ντράμμερ, ονόματι... Phil Collins.
Η σόλο καρριέρα του ντράμμερ των Genesis είχε αρχίσει τότε να απογειώνεται με δύο δίσκους που ανέβηκαν ψηλά και στις δύο γωνιές του Ατλαντικού.
«Ήρθε και με βρήκε», θυμάται ο Plant. «Μου είπε “Μ΄αρέσει τόσο πολύ ο John Bonham ! Θέλω να σε παρακαλέσω να με πάρεις μαζί σου πάνω στη σκηνή. Μόνο για να παίζω τα τύμπανα πίσω σου, όσο εσύ θα τραγουδάς». Ήταν η πιο θετική, γεμάτη έμπνευση και ενθαρρυντική παρουσία. Δεν μπορείτε να φανταστείτε σε τί κατάσταση βρισκόμουν τότε, προσπαθώντας να χαράξω τον δικό μου δρόμο».
Για το πηδάλιο της παραγωγής ο Plant έχει δύο πολύτιμους χειριστές : τον 34χρονο Pat Moran, ηχολήπτη σε δεκάδες βρετανικές prog rock ηχογραφήσεις της δεκαετίας του ’70 (από Van Der Graf Generator και Be Bop Deluxe ως Hawkwind και Budgie) και τον 32χρονο Benji Leferve, δάσκαλο φωνητικής που τον κουράρει ήδη από την εποχή του “The Song Remains The Same”.
H ομήγυρη αυτή θα περάσει τον Αύγουστο στο Hereford συνθέτοντας και προβάροντας και μετά θα μετακομίσει στην Ίμπιζα.
Εκεί έχει ένα από τα εξοχικά του ο αντιπρόεδρος της Atlantic Records, Phil Carson, ο οποίος τους κλείνει το περίφημο πολυτελές ξενοδοχείο Pikes όλο δικό τους. Για τρεις εβδομάδες έχουν τη δυνατότητα να ηχογραφήσουν το καινούριο υλικό και να τριγυρνάνε γύρω από την πισίνα αδειάζοντας τα μπαρ του ξενοδοχείου και της περιοχής.
«Στήσαμε μια αδιάβροχη τέντα πάνω από τον κήπο –αν και ο καιρός ήταν θαυμάσιος – και παίζαμε μουσική όλη μέρα στους εξωτερικούς χώρους, ενώ το βράδυ τη βγάζαμε στα μπαρ», θυμάται ο Benji Lefevre. «Περάσαμε το ίδιο καλά, αν όχι καλύτερα, από το χρονικό διάστημα που φτιάχναμε τον πρώτο δίσκο. Η δημιουργικότητα ξεχείλιζε απ’ όλους. Μια καταπληκτική περίοδος, μια αναγέννηση από πολλές πλευρές».
Μια πλευρά είναι για όλους προφανής. Ο νέος δίσκος θα γίνει ο πρώτος που η Atlantic θα διανείμει αποκλειστικά μέσα από την προσωπική πλέον δισκογραφική ετικέτα του Plant, την Es Peranza Records, καθώς δεν υπάρχει πια η Swan Song, που είχαν φτιάξει οι Zeppelin το ’74. Το “Pictures At Eleven” ήταν η τελευταία συμβατική υποχρέωση του Plant προς την σε τελικό στάδιο διάλυσης εταιρία των πρώην συμπαικτών του. Ο άνθρωπος που στην σύστησε, ο 47χρονος ιθύνων νους και μάνατζερ στα χρυσά χρόνια των Zeppelin Peter Grant, εν έτει ’82 έχει αποσυρθεί από την ενεργό δράση, πνέοντας τα λοίσθια μεταξύ διαβήτη και ποικίλων σαρκοβόρων εθισμών.
Ο Plant, ακόμη αγωνιώντας να αποστασιοποιηθεί από τον ήχο των Zeppelin, θα αφήσει τους μουσικούς να ακολουθήσουν την έμπνευσή τους. Ξέρουν ότι όσο πιο μακριά από τον αναγνωρίσιμο ήχο, τόσο το καλύτερο. Παράλληλα, έχοντας το τελικό πρόσταγμα, συνειδητοποιεί ότι έχει το δικαίωμα να διευθύνει τους γύρω του όπως πριν λίγα χρόνια έκανε με τους Zeppelin ο Jimmy Page.
«Είμαι αυστηρός στις κατευθύνσεις μου, μόνον όταν καταλάβω ότι δεν μου αρέσει αυτό που γίνεται», θα δηλώσει ο Plant στον John Hutchinson του περιοδικού Record μετά την κυκλοφορία του άλμπουμ τον Ιούλιο του ’83.
«Το αποτέλεσμα δεν προέκυψε αυτό που θα λέγαμε ‘’εμπορικό’, όσο κι αν εγώ, με τους όρους μου βέβαια, επιθυμούσα να είναι. Ήταν σα να βρισκόμουν σε μια περίεργη αποστολή να φτιάξω μια ελαφρώς μυστηριώδη μουσική και την ίδια στιγμή να μπορώ να κάνω επιτυχία σε ποπ επίπεδο»
Το «αποτέλεσμα» ήταν μια πεντακάθαρη, στιλπνή παραγωγή με ροκ, νεοψυχεδελικά και μελωδικά, άτυπα ροκ-εν-ρολ μοντέλα, ένα κράμα οπωσδήποτε πρωτότυπο όσο και πειραματικό, με τις ιδέες να μην ολοκληρώνονται πάντα, αλλά να αφήνουν την ουσία τους μέσα στις οκτώ συνθέσεις που απαρτίζουν το άλμπουμ.
Ο τίτλος του, «Η Αρχή των Ροπών» (“Principle Of Moments” - UK#7, 20/8/83 & US#8, 8/10/83) προέρχεται από το ομώνυμο θεώρημα της κλασσικής μηχανικής, για την κίνηση και την ισορροπία των στερεών σωμάτων στο χώρο, όπως διατυπώθηκε από τον Γάλλο μαθηματικό Πιέρ Βαρινιόν. Σύμφωνα με τον ορισμό του: «Το αλγεβρικό άθροισμα των ροπών ενός συνόλου δυνάμεων ως προς οποιοδήποτε σημείο του επιπέδου είναι ίσο με τη ροπή της συνισταμένης».
Όχι, ο 35χρονος ροκ θεός της δεκαετίας του ’70 δεν είχε σπουδάσει τίποτε ούτε καν κοντινό σ΄αυτό το αντικείμενο. Όμως έπεσε στην αντίληψή του το σχετικό θεώρημα και είδε ότι απεικονίζει αυτό που ήθελε να κάνει, που οργάνωσε και τελικά πέτυχε στο δίσκο αυτόν. Αποφασισμένος να απομακρυνθεί απ΄ό,τι τον είχε τόσο ανεξίτηλα εντυπώσει στο μουσικό μνημονικό εκατομμυρίων, άφησε τις ροπές των μουσικών γύρω του να αλληλοεπηρεαστούν, με τον ίδιο να υποδεικνύει το σημείο όπου η συνισταμένη τους θα κατευθυνόταν μέσα στο χώρο, για να υλοποιηθεί τελικά το δισκογράφημα.
To “Other Arms”, εύπεπτο, με πληθωρικά δεύτερα φωνητικά και κανονικά ροκ τύμπανα από τον Collins ξεκινά το δίσκο στριμώχνοντας μέσα σε τέσσερα λεπτά όλη την αμφιθυμία και την αμφιταλάντευση που χαρακτηρίζει τον Plant στη συγκεκριμένη περίοδο της ζωής του. Ως «αιχμάλωτος όλης τούτης της παρέλασης» και με αποδέκτη το χωρίς όνομα «μωρό του», το οποίο χάνει, ψάχνει, θέλει να ξαναβρεί κι όμως, διερωτάται: «αν βρω έναν έρωτα – αν βρω έναν τρόπο – τότε θα … ξέρεις εσύ τί».
Ο Brant Bjork έχει περάσει πάνω από 1/4 του αιώνα στο επίκεντρ...
Οι Σουηδοί Crazy Lixx κυκλοφορούν νέο άλμπουμ στις 14 Φεβρου...
O Sir Rod Stewart ρίχνει την αυλαία στην τελευταία περιοδεία τ...
Έφυγε σε ηλικία 65 ετών ο σπουδαίος κιθαρίστας John Sykes (Whit...
Έφυγε από τη ζωή ο Δημήτρης Δημητράκας, ο οποίος υπήρξε...
Νέα μπάντα για τον μπασίστα των Aerosmith, Tom Hamilton, που φέρει...