Τα παραλειπόμενα του πρώτου αφιερώματος , τραγούδια που σημάδεψαν τη ροκ ιστορία κι όλα τους, ένα κι ένα. Είναι τόσα πολλά τα τραγούδια που αξιζαν να μνημονευτούν που ήταν δύσκολο να χωρέσουν μέσα σε μερικές αράδες.
Ελπίζουμε, στη συνέχεια αυτή και συμπλήρωμα της πρώτης προσπάθειας, να ανακαλύψετε έναν ακόμα λόγο να ακούσετε ( ίσως ξανά ) τα άσματα της μπάντας που όταν ανέβαινε στη σκηνή, γινόταν η κορυφαία του είδους της.
01. Dazed And Confused – (Led Zeppelin I, 1969)
Το τραγούδι είναι διασκευή, στο ομώνυμο κομμάτι του JakeHolmes που πρωτογράφτηκε το 1967. Όταν το άκουσε ο JimmyPage ( μέλος τότετων Yardbirds) την ίδια χρονιά ζωντανά , δούλεψε με τα υπόλοιπα μέλη πάνω σε μια νέα εκτέλεσή του , που βρήκε το δρόμο της αργότερα στο ντεμπούτο των Zeps. Ζωντανά , το τραγούδι που προσφερόταν για αυτοσχεδιασμό , θα έφτανε μαζί με τα solo των μελών έως και τα 45 λεπτά, κατά μαρτυρίες , ενώ ήταν και μόνιμη η παρουσία του στο livesetlist στις περιοδείες του γκρουπ .
02. ThankYou – (LedZeppelinII, 1969)
Οι στίχοι του είναι γραμμένοι εξ ολοκλήρου από τον RobertPlant, για πρώτη φορά . Αφιερωμένοι στην τότε γυναίκα του Plant ,Maureen , οι στίχοι άρεσαν στον JimmyPage κι έκτοτε του ανέθεσε εξ ολοκλήρου τη στιχουργική επιμέλεια των τραγουδιών. Για τις ανάγκες του τραγουδιού ο JohnPaulJones αξιοποίησε Hammondorgan με το οποίο κατασκευάζει ένα ψευδές τέλος στο τραγούδι , πριν επανέλθει και κάνει ηρωική έξοδο , με κρεσέντο. Γλυκό στη μουσική του και όμορφο τραγούδι, ξεχνιέται δύσκολα μετά την πρώτη ακρόαση.
03. Living Loving Maid ( She’s Just A Woman ) – (Led Zeppelin II,1969)
Εμπνευσμένο από μια groupie που παρακολουθούσε και κυνηγούσε την μπάντα κατά τις αρχές της καριέρας της , το τραγούδι περιέχει υποστηρικτικά φωνητικά από τον JimmyPage , κάτι σπάνιο στη δισκογραφία τους . Είναι το λιγότερο αγαπημένο τραγούδι του και για αυτό, αδίκως, δεν έχει παιχτεί ζωντανά κατά της περιοδείες της μπάντας , ποτέ . Περιεχόμενο σε ένα δίσκο, που γράφτηκε στην κυριολεξία στο δρόμο , κατά τις πρώτες περιοδείες των Zeps για την υποστήριξη των πωλήσεων του ντεμπούτου τους, είναι ένα μικρό διαμαντάκι, που ανταμοίβει τον ακροατή με τη ζωντάνια και την έντασηή του.
04. RambleOn – (LedZeppelinII, 1969)
Αρχέτυπο των φαντασιακών θεμάτων στη rock στιχουργία , ο Plant έγραψε τους στίχους , εμπνευσμένος από τα γραπτά του Tolkien . Η ακουστική κιθάρα του Page , που ντύνει το τραγούδι και γενικά η δομή του παραπέμπει στο psychedelicrock είδος που ήταν της μόδας στη δισκογραφία , μερικά χρόνια πριν την κυκλοφορία του δίσκου. Ζωντανά, δεν παίχτηκε ποτέ ολόκληρο όσο οι LedZeppelin ήταν εν ενεργεία, ωστόσο στην πρόσφατη reunion συναυλία τους , στο Ο2 Arena του Λονδίνου έγινε κι αυτό, προς τιμήν της δημοτικότητας του τραγουδιού ανάμεσα στους οπαδούς .
05. Since I’ve Been Loving You – Led Zeppelin III, 1970)
Έταιρο αγαπημένο κομμάτι των οπαδών , ήταν απ’τα πρώτα τραγούδια που ηχογραφήθηκαν για το LedZeppelinIIIalbum, με τη δυσκολία του να συμβεί να έχει τονιστεί αρκετές φορές σε συνεντεύξεις των μελών. Ένα bluesrock τραγούδι , σήμα κατατεθέν των επιρροών της μπάντας , η επική του δομή διαφέρει από τα υπόλοιπα, κυρίως ακουστικά κομμάτια του δίσκου.
Το παθιασμένο παίξιμο των μελών των Zeps στο τραγούδι, άρεσε πολύ στον κόσμο και τους κριτικούς τότε, η πλειονότητα των οποίων έθαψε το δίσκο γενικώς . Ωστόσο , η αξία του θα τιμόταν αναλόγως με την πάροδο του χρόνου και το "SinceI’veBeenLovingYou" ήταν σε μεγάλο βαθμό υπεύθυνο για αυτό.
06.GallowsPole – LedZeppelinIII, 1970)
Η έμπνευση της διασκευής του συγκεκριμένου κομματιού προήλθε από μια εκδρομή στη ουαλική φύση των Page και Plant , συγκεκριμένα στο γνωστό απ’τα κομμάτια τους εξοχικό Bron– Yr– Aur . Ένα παραδοσιακό τραγούδι , σε έναν κατά τα άλλα ακουστικό δίσκο, αναφέρεται, στην εκδοχή των Zeps , στην εκτέλεση ενός κατάδικου δια κρεμάλας πάρα τη δωροδοκία του δημίου απ’το ταίρι του κατάδικου , το οποίο έφτασε τελευταίο στην εκτέλεση. Καυστικό για την ανθρώπινη συμπεριφορά, το GallowsPole, ζωντανά θα έβρισκε το δρόμο του ως επιπρόσθετο κομμάτι συνήθως στο TrambledUnderFoot , παρά θα παιζόταν εξ ολοκλήρου και χωριστό τραγούδι απ’τα υπόλοιπα του liveset . Ωστόσο , δεν έπαυε να είναι τιμή προς την εγχώρια παράδοση της μπάντας, κάτι που θα άρεσε με τον καιρό στον κόσμο .
07.BlackDog – (LedZeppelinIV, 1971)
Εμπνευσμένο από ένα γέρικο μαύρο λαμπραντόρ με έντονες σεξουαλικές ορέξεις, το οποίο τριγυρνούσε έξω από το χώρο που ηχογραφούσαν οι Zeps το LedZeppelinIV, το τραγούδι οφείλεται κυρίως στον Jones , ο οποίος ήθελε να γράψει ένα κομμάτι που να μην χορεύεται, όταν το ακούει κανείς . Κι αυτό που κατάφερε είναι να ηχογραφηθεί ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα κομμάτια των Zeps. Με συχνή παρουσία ζωντανά , αφού άρεσε πολύ στον κόσμο και παρά τις αλλαγές στη μουσική ροή του , δεν ήταν εύκολο να ηχογραφηθεί κατά τα πρότυπα του Jones. Μολαταύτα , το στυλ διαλόγου μεταξύ των μελών της μπάντας , στο τραγούδι , αποδείχθηκε εξαιρετικά επιτυχημένο .
08.Rock And Roll – Led Zeppelin IV, 1971)
Το πώς προέκυψε το τραγούδι – επιτομή του rock , είναι μάλλον συνηθισμένη ιστορία – έμπνευση της στιγμής καθώς η μπάντα ηχογραφούσε το FourSticks του ίδιου δίσκου. Ο JohnBonham ξεκίνησε να παίζει ένα ρυθμό, ο JimmyPage κόλλησε ένα riff και εγένετο 15 λεπτά μετά το RockAndRoll . Άρεσε , όμως πολύ το κομμάτι, περιεχόμενο σε έναν από τους πιο επιτυχημένους εμπορικά δίσκους και φυσικά , δεν μπορούσε να λείπει από τα liveshows της μπάντας . Επιπλέον, το κομμάτι περιέχει πιάνο από τον IanStewart ( RollingStones ), ο οποίους ήταν ένας εκ των gueststar του δίσκου.
09.Over The Hills And Far Away – (Houses Of The Holy, 1973)
Η μουσική αναχώρηση των LedZeppelin από τις blues επιρροές τους στο HousesOfTheHoly , τους βρίσκει σε φόρμα . Μία από τις ιδέες για το δίσκο , ώστε να πραγματοποιηθεί αυτή η αναχώρηση ήταν και το "OverTheHillsAndFarAway". Γεννημένο μουσικά στην προαναφερθείσα επίσκεψη των Page και Plant στο εξοχικό Bron – Yr – Aur , το τραγούδι αποδεικνύεται από τα πιο όμορφα και ταυτόχρονα αγαπητά κομμάτια, αφού δεν έλειπε από τις ζωντανές εμφανίσεις τους , στις οποίες είχε συχνή παρουσία . Στην αρχή είχε το όνομα, "Many, ManyTimes" , ωστόσο θα άλλαζε αργότερα σε ένα πιο ταξιδιάρικο και ταιριαστό στη δομή του τίτλο .
10.Nobody’sFaultButMine – (Presence, 1976)
Με αφορμή το It’sNobody’sFaultButMine του BlindWillieJohnson , οι Zeppelin ηχογράφησαν μια πιο δυναμική εκδοχή του. Το τραγούδι είναι η ιστορία ενός μετανοούντος προσώπου για τα λάθη του , ειδωμένο από την προσωπική προοπτική των μέλων της μπάντας Ηχογραφημένο τον καιρό που ο Plant ήταν σε αναπηρικό καροτσάκι, μετά από ένα αυτοκινητιστικό δυστύχημα στη Ρόδο , θα ήταν το ένα από τα μόλις δύο τραγούδια του "Presence" που θα έβρισκε το δρόμο του στα livesets της μπάντας . Αξιοσημείωτη ήταν και η εκτέλεση του στο O2 Arenalivereunionconcert, σημάδι της αντοχής του στο χρόνο .
11.In The Evening – (In Through The Out Door, 1979)
Με γρέζι στη φωνή του Plant και εντυπωσιακή δουλειά απ’τον Page στην κιθάρα, το τραγούδι , γράφτηκε απ’τον Jones όταν έλειπαν οι υπόλοιποι απ’το στούντιο ή εμφανίζονταν συνήθως αργά για τις ηχογραφήσεις . Το χαρακτηριστικό droningeffect στο τραγούδι είναι δουλειά του Page, ενώ ο Bonham αξιοποίησε μέχρι και κρουστά για να του δώσει επιπλέον υφή , με τον μάλλον παράδοξο τρόπο των τυχαίων χτυπημάτων ενώ άλλαζε δέρμα στα τύμπανα.
12. All My Love – (In Through The Out Door, 1979)
Κλείνοντας το αφιέρωμα , δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε την προσωπική αναφορά του Plant στο χαμό του 5χρόνου γιού του Karac, όσο οι Zeps περιόδευαν στις ΗΠΑ το 1977 , σε μια ροκ μπαλάντα που άρεσε πολύ στους οπαδούς. Από αυτό το γεγονός , παραλίγο να είχαμε και τη διάλυση της μπάντας αφού ο Plant ήθελε να αποχωρήσει, συντετριμμένος . Ο θανών λίγα χρόνια μετά, Bonham θα του άλλαζε τα μυαλά προς ειρωνεία της μοίρας .