Γ. Ασπιώτης: Η ηχογράφηση είναι η φωτογραφία που "φυλακίζεις" στην αιωνιότητα το συναίσθημα του μουσικού
Έχοντας διαβάσει, δει, ακούσει γεγονότα, εικόνες, φήμες στο διαδίκτυο, από φίλους και τη μουσική πιάτσα η περιέργεια μου κεντρίστηκε μετά από απουσία μηνών από τα μουσικά δρώμενα, λόγω και της πανδημίας, ήταν φυσικό. Ο Γιώργος Ασπιώτης μιλά αποκλειστικά στο Rocktime.gr και ιδού τι εκμυστηρεύεται.
O πρώην κιμπορντίστας των Spitfire, Nightfall, Raw Silk και Kingdragon (πλήκτρα, φωνή), ο οποίος μετά από 26 χρόνια παρουσίας  στη hard & heavy σκηνή αποφάσισε να ανακαινίσει το πανέμορφο του studio αλλά να  ξαναμπεί και να αναλάβει τη θέση του ως παραγωγού, τεχνικού ήχου, ως τραγουδιστή σε ένα  νέο project. Ας μάθουμε λοιπόν τι μας επιφυλάσσει ο χρόνος και ο φίλτατος Γιώργος…

Έχεις μια σημαντική προϊστορία με τους Spitfire, Rawsilk, Nightfall, Kingdragon  και σίγουρα θα υπήρξαν οι καλές και οι κακές στιγμές. Ποιο είναι το κλειδί ώστε να συνεχίσεις χωρίς  εμπόδια, εντάσεις και εμμονές;
Μετά από τόσα χρόνια συνεργασιών, κρατάς τα θετικά και προχωράς. Η επόμενη μέρα είναι πάντοτε  μία νέα πρόκληση.
 
Μελετώντας  συνεντεύξεις σου αλλά συνομιλώντας  μαζί στο τηλέφωνο ή στα e-mails, διαπίστωσα ίσως μία αχνή δυσπιστία για το αν υπάρχουν άνθρωποι που θα ήθελαν να ακούσουν  πράγματα για τους Spitfire, Nightfall, Kingdragon και για τους RAW SILK μετά από 28 χρόνια κυκλοφορίας του δίσκου ή κατά πόσο έχεις εσύ να πεις πράγματα  σχετικά με την περίοδο αυτή.
Δεν είμαι σίγουρος. Πιστεύω ότι με όλα αυτά που μας συμβαίνουν το τελευταίο διάστημα, ο κόσμος ενδιαφέρεται να βλέπει πιο ουσιώδη πράγματα από τα συγκροτήματα γενικώς, (ακόμη και σε παγκόσμιο επίπεδο), ο κόσμος διψάει για ωραίους δίσκους, για Festivals κλπ και όχι τόσο για  παλιές ιστορίες, αυτά ίσως ήταν στο προσκήνιο σε κάποια άλλη εποχή.
 
Τελικά τί αποτελεί για σένα το κεφάλαιο RAW SILK; Ξαφνικά Raw Silk, Jeff Scott Soto, Pink Cream 69, live στο Club 22 - 10/09/05 και τρελαινόμαστε ή μήπως όχι τόσο ξαφνικά; το πριν, το κατά τη διάρκεια και το μετά της συναυλίας; Τι συνέβη πραγματικά;
Ήταν μια πολύ όμορφη περίοδος για εμένα προσωπικά, καθώς ήμουν με το φίλο Κώστα στο συγκρότημα του, που θα ήθελα να είμαι ίσως μερικά χρόνια πριν.Μετά το επιτυχημένο live στο club 22 , ο Κώστας και ο Γιώργος, γνώριζα ότι θα προχωρούσαν στην προ παραγωγή των νέων κομματιών του 2ου άλμπουμ  προφανώς κάτι τέτοιο δεν συνέβη τότε, οπότε όλα πήραν διαφορετικό δρόμο. Έτσι εγώ προχώρησα στη δημιουργία των Kingdragon, που είχα βέβαια ήδη ξεκινήσει την προ-παραγωγή των τραγουδιών.
 
Είχες ποτέ στο μυαλό σου την επαγγελματική συνέχεια;
Εάν εννοείς με τη μουσική όχι. Το έκανα σε πολύ μικρή ηλικία και κατάλαβα πολύ γρήγορα ότι θέλω να έχω μια άλλη σχέση με τη μουσική.
 
Οι γονείς σου είχαν μπει εμπόδιο στην ενασχόληση σου με την μουσική;
 Όχι ποτέ.
 
Μουσικά talent show, βλέπεις; Αν γινόταν την δεκαετία του ΄90 κάτι ανάλογο θα συμμετείχες με κάποιο σχήμα;
Είδα μια δύο φορές από περιέργεια. Πιστεύω πως όχι, δεν θα συμμετείχα.
 
Η εμπειρία σου με τα προηγούμενα σου συγκροτήματα σίγουρα σε βοήθησε μουσικά. Ποια είναι τα θετικά και τα αρνητικά που εντοπίζεις από αυτή την διαδρομή;
Ίσως ενορχηστρωτικά περισσότερο, διότι σε αυτό το είδος της μουσικής το δικό μου όργανο είχε πάντα δεύτερο ρόλο. Οπότε έπρεπε πάντα να βρίσκω το "χώρο" να στηρίζω τις αρμονίες των κομματιών χωρίς όμως να γίνομαι ιδιαίτερα αντιληπτός ηχητικά. Αυτό ήθελε πολύ  μεγάλη προσπάθεια και τεχνική. Οπότε μουσικά θα έλεγα πιστεύω πως ερχόμενος απο μια πιο κλασσική και Jazz παιδεία που είχα στο πιάνο, αυτό μου έδωσε το εφόδιο να βάλω μουσικά "λιθαράκια" σε κομμάτια τα οποία είχαν ιδιαίτερο χαρακτήρα και που έμειναν αναλλοίωτα στο χρόνο. Χαρακτήριστικο παράδειγμα η εισαγωγή του Ishtar στο Athenian Echoes ή όλο το Macabre Sunsets των Nightfall , όπου εκεί υπάρχουν αρκετα απο αυτα τα riff που αναφερω.
 
Πως ξεκίνησε η όλη ιδέα για τη δημιουργία των Kingdragon;
Πριν αρκετά χρόνια (1997) είχα ήδη ξεκινήσει τη σύνθεση κάποιων τραγουδιών σε αυτό το είδος, και ίσως με περισσότερα keyboards στις ενορχηστρώσεις. Ήταν η χρονιά που κάναμε το Lesbian Show με τους Nightfall , και ταυτόχρονα ήθελα πάλι να ασχοληθώ και με πιο "δικά μου" melodic πράγματα στη σύνθεση. Οπότε μετά και την ολοκλήρωση της προ παραγωγής που είχαμε κάνει παρέα με τον φίλο και συνοδοιπόρο όλα αυτά τα χρόνια, Αναστάση (κιθαρίστας)  νομίζω το 2006 και έπειτα από συζητήσεις με τον Michael Wagener, (του ειχα ζητήσει να αναλάβει την παραγωγή του δίσκου), αλλά επειδή δεν είχε ακόμη ολοκληρωθεί η σύνθεση της μπάντας, δεν ήταν εφικτό να αναλάβω μόνος ένα τόσο μεγάλο κόστος παραγωγής και ουσιαστικά και χωρίς τα υπόλοιπα μέλη κάτι τέτοιο δεν θα είχε και ουσία.
Έτσι εκείνος με παρότρυνε να το κάνω εδώ στη Αθήνα, καθώς του άρεσε αρκετά το υλικό. Όλα αυτά εντωμεταξυ σε μια εποχή όπου το 80% της παγκόσμιας αγοράς τότε είχε στραφεί στο power και progressive metal. Εμείς γράφαμε Melodic Hard Rock !
 
Ο κόσμος τόσα χρόνια σε είχε συνηθίσει να είσαι πίσω απ' τα πλήκτρα. Ποια θεωρείς ότι ήταν  η αντίδραση του κόσμου βλέποντας σε ως frontman των Kingdragon;
Νομίζω οι πιο κοντινοί φίλοι, γνώριζαν ότι τραγουδούσα ήδη από πολύ μικρή ηλικία, και επειδή είμαστε μια μικρή κοινότητα hard rock στην Ελλάδα , OK δεν νομίζω οτι έγινε και τίποτα φοβερό.
Άλλωστε ο κόσμος πιστεύω ότι θα σε κρίνει από το αποτέλεσμα. Εάν αυτό που θα ακούσει τον ικανοποιεί , νομίζω η αντίδραση θα είναι θετική. Εάν δεν τον ικανοποιεί θα πατήσει SKIP και θα πάει στο επόμενο γκρουπ. Τόσο απλά.
 
Έχοντας δει τον εαυτό σου τόσα χρόνια πίσω από τα πλήκτρα και μόνο ως frontman των Kingdragon πίσω από το μικρόφωνο, έχεις κατασταλάξει γενικώς στο τι σου πάει περισσότερο;
Δεν έχω αποφασίσει ακόμη, αυτή την περίοδο ηχογραφώ κιθάρες και τύμπανα για εάν νέο project , who knows ...
 
Αποκτήσατε αρκετές εμπειρίες με τα support που κάνατε  στους Gotthard, Ηouse of Lords και Firehouse. Ποιο πιστεύεις ότι ήταν το πιο σημαντικό live για σένα; Κάτι ιδιαίτερο που θυμάσαι;
Ναι πολύ όμορφες εμπειρίες για ένα νέο group, αν και πιστεύω ότι η καλύτερη εμπειρία που είχαμε ως Kingdragon ήταν το 2014 στη Βουλγάρια στο κατάμεστο Polinerook Fest (Plovdiv), αλλά και το 2015 στο HRH στην Ουαλία. Εκεί στη Βρετανία και ιδίως όταν βρίσκεσαι μπροστά σε τόσο απαιτητικό hard rock κοινό με πλειάδα κορυφαίων συγκροτημάτων να συμμετέχουν στο set (H.e.a.t, Eclipse, Dare, FM, κ.α) διοργάνωση παγκόσμιας κλάσης, ήχος, φώτα κλπ και η απόδοση σου είναι στο 90% με το CD , είναι τρομερό συναίσθημα.
 
Δισκογραφικά πού βρίσκεστε; Έχετε υλικό έτοιμο; Πρόκειται να κυκλοφορήσετε κάτι στο επόμενο διάστημα μιας και κάτι ακούγεται στην πιάτσα;
Αχ, αυτή η πιάτσα η μαρτυριάρα (γέλια). Ναι έχει ήδη προ ηχογραφηθεί ένα μέρος του καινούριου υλικού του δίσκου. Όταν θα είναι και επίσημα κάτι έτοιμο θα υπάρξει και η σχετική ανακοίνωση για την κυκλοφορία και όλα τα σχετικά.
 
Το ιστορικό τραγούδι των Vaal, “ Necrology’ επαναηχογραφήθηκε από μία ομάδα μουσικών και θα επανακυκλοφόρήσε τον Φεβρουάριο του 2016 σε ένα συλλεκτικό 7ιντσο Split Βινύλιο και κασέτα(!) περιορισμένης κυκλοφορίας σε παραγωγή και μίξη Γιώργου Ασπιώτη. Το “Necrology’ είχε παρουσιαστεί στην πραγματικά θρυλική συλλογή Greece Attacks (1997), η οποία επανακυκλοφόρησε σε cd, και ήταν ένα από τα καλύτερα κομμάτια της. Οι μουσικοί που επαναηχογράφησαν το “Necrology’ είναι ο ο Πάνος Δέδες των Casus Belli/ Condemnation, Κωστας Κυριακίδης ντραμς (Spitfire - Raw Silk), Φώτης Αναγνώστου μπάσο (Thanatos, Spitfire, SpeedFire, Casus Belli), Ηλιας Λογγινίδης κιθάρα (Spitfire) και Γιώργος Ασπιώτης πλήκτρα (Nightfall, Spitfire, Raw Silk, Kingdragon). Λίγα λόγια για την όλη ιστορία μπορείς να μας θυμίσεις;
 
Εάν θυμάμαι σωστά, το συγκεκριμένο τραγούδι νομίζω ήταν αρχικά μια ιδέα του Κωστα Κυριακίδη σε ενα καθιερωμένο meeting για καφέ (πλατεία κλασσικά ) που έχουμε σχεδόν κάθε καλοκαίρι. Νομίζω είχα αναφερθεί και εγώ στο κομμάτι κάποια στιγμή, συμφωνήσαμε και μόλις πήραμε και τη άδεια για διασκευή και επανακυκλοφορίας από τον δημιουργό του τραγουδιού (Γιώργος Τσιμπινουδάκης) έτσι προτείναμε στα παιδιά να γίνει αυτή η παραγωγή. Να σημειώσω ότι όλα τα αντίτυπα που είχα στην κατοχή μου (εκτός των συμμετεχόντων που πήραν τις κόπιες τους) αποφάσισα μαζί με τους συντελεστές να τα δώσουμε στους Rock N Roll Children προς πώληση στο Κύτταρο για να ενισχύσουμε το ταμείο τους για το φιλανθρωπικό έργο που έχουν προσφέρει τόσα χρόνια! Άλλωστε ήταν μια παραγωγή που την αφιερώσαμε στην ιερή μνήμη των φίλων μουσικών που έχουν φύγει πια από κοντά μας..
 
Μίλησε µας για το studio σου …
Είναι μια νέα σουίτα ηχογράφησης και μίξης υψηλών προδιαγραφών σε ήχο και παροχές, που βρίσκεται στην Νέα Σμύρνη. Ο χώρος ανακαινίστηκε πλήρως το 2021 με νεους χώρους (Control & Live Room) με εξαιρετική ακουστική , νέα κονσόλα (Solid State Logic 4000G+) και φυσικά τον υπόλοιπο high end εξοπλισμό, οργάνων, ενισχυτών και περιφερειακών επεξεργαστών ήχου.
 
Στο studio έχεις ηχογραφήσει ορισμένες από τις μεγαλύτερες ελληνικές µπάντες. Τι αποκομίζεις από αυτές τις συνεργασίες που μπορεί να σας ωφελήσει στη δουλειά σου;

Είναι χαρά και τιμή να δουλεύω με παλαιότερα αλλά και νέα συγκροτήματα. Καθημερινά μαθαίνεις πολλά από τους μουσικούς.. ο κάθε ένας, είναι μοναδικός με δικό του μοναδικό ήχο, χρειάζεται υπομονή και γνώση για να μπορέσεις να προσεγγίσεις τον άνθρωπο και μετά τον καλλιτέχνη. Η ηχογράφηση είναι σαν τη φωτογραφία "φυλακίζεις" στην αιωνιότητα το συναίσθημα του μουσικού εκείνη τη στιγμή.
 
Πώς βλέπεις την ελληνική σκηνή σε σχέση και µε τη µουσική βιομηχανία στην Ελλάδα;
Η Ελληνική Σκηνή βρίσκεται στο peak της αυτή τη στιγμή, παρότι δεν βοηθούν ποτέ οι συνθήκες. Αξιόλογες μπάντες με όραμα και σκληρή δουλειά με μεγάλες οικονομικές δυσκολίες , παράγουν πολιτισμό και παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές.
 
Ξέρουµε ότι αγαπάς ιδιαίτερα το gear σας. Τι σ’ ενθουσιάζει περισσότερο;
Τρελαίνομαι να δοκιμάζω μικρόφωνα., συμπιεστές ήχου (compressors) και ταμπούρα στο studio. Θα ήθελα να έχω 200!!!
 
Σε ποιον αγαπημένο σου  δίσκο θα ήθελες να είχες κάνει την παραγωγή και γιατί;
 Είναι αρκετοί αυτοί οι δίσκοι που αναφέρεις. Boston, Toto IV, M.S.G. Assault Attack , U2 το "The Joshua Tree", Winger, Tool 10.000 days (όλα). Ο κάθε ένας από τους παραπάνω δίσκους έχει εάν λόγο να σε κάνει να θες να είσαι μέρος αυτής της δημιουργικής μαγείας..
 
Πέρα από την ηχοληψία, είσαι και μουσικός και τραγουδιστής σε ενεργά συγκροτήματα µε εμπειρία τόσο σε studio όσο και στη σκηνή. Πώς σε έχει βοηθήσει αυτό στη συνεργασία σου µε μουσικούς στο studiο;
Πάρα πολύ. Αυτο πιστεύω είναι και το πιο βασικό στοιχείο επικοινωνίας μου με τις μπάντες στο studio. Ξέρουν οτι θα μιλήσουμε στη "δική μας γλώσσα". Με αυτό τον τρόπο και εγώ προσπαθώ να "πάρω" τα καλύτερα στοιχεία από την ηχογράφηση του τραγουδιστή ή του μουσικού που θα τύχει να δουλέψουμε μαζί.
 
Προτιµάς να ηχογραφείς νέες µπάντες που δεν έχουν εμπειρία και χρειάζονται καθοδήγηση σε κάθε βήμα ή έμπειρα συγκροτήματα που ξέρουν τι θέλουν αλλά έχουν άποψη στα πάντα;
Και οι δύο περιπτώσεις έχουν τις ιδιαιτερότητες τους. Δεν έχω θέμα. Κάθε περίπτωση που αναφέρεις έχει το δικό της τρόπο προσέγγισης και συνεργασίας με το γκρουπ. Άλλωστε για όλα είναι υπεύθυνος ο παραγωγός. Αυτός ορίζει το πως θα πραγματοποιηθεί η ηχογράφηση και για πιο λόγο. Εαν υπάρχει παραγωγός ακολουθώ τις οδηγίες του ως ηχολήπτης ηχογράφησης ή μίξης, αλλα αν είμαι εγώ ο παραγωγός, ακολουθώ τη δική μου αισθητική.

Επόμενο κεφάλαιο; Πώς θα ήθελες να σε θυμούνται ή να σε περιγράφουν;
Έρχονται πολύ ωραία πράγματα!
Με χαμόγελο και σολ ματζόρε!

Σ' ευχαριστώ Γιώργο για την όμορφη αυτή συνέντευξη, εύχομαι ό,τι καλύτερο στο νέο επαγγελματικό σου χώρο και σύντομα να σε/σας ξαναδούμε επί σκηνής! Τελειώνοντας θα ήθελα να στείλεις το δικό σου μήνυμα / χαιρετισμό στους αναγνώστες του Rocktime.gr.
 
Νότη, εγώ σε ευχαριστώ πολύ και σένα και την rocktime.gr για το χρόνο και την φιλοξενία σας, και σύντομα να ξεπεράσουμε αυτό το πρόβλημα που μας έχει αλλάξει τη ζωή!

Συνέντευξη στο Νότη Γκιλλανίδη