Ασφαλώς ολόκληρος "Βασιλιάς’’ του Rοck n Roll, δεν έχει μόνο δέκα τραγούδια που αξίζει να θυμόμαστε και που άντεξαν στον χρόνο, όμως εάν αποφασίζαμε να κάνουμε αφιέρωμα σε όλα, θα έπρεπε να "φορτώσουμε’’ τουλάχιστον μια ντουζίνα σελίδες, δεδομένου και του background κάθε τραγουδιού ξεχωριστά.
Η αφιερωμένη στη ζωή του Elvis ταινία του διάσημου Αυστραλού σκηνοθέτη Buzz Luhrmann (Romeo and Juliet, Moulin Rouge) σαρώνει τα ταμεία και αποσπά διθυραμβικές κριτικές παγκοσμίως και κατόρθωσε όχι απλώς να επανασυστήσει, αλλά και να δημιουργήσει ζωηρό ενδιαφέρον στις γενιές που γεννήθηκαν αρκετά μετά το 2000 για τη ζωή και τις επιτυχίες ενός από εκείνους που έμελλαν να αλλάξουν καθοριστικά την ιστορία της σύγχρονης μουσικής από το 1955 και έπειτα.
Η λίστα που παραθέτουμε δεν περιλαμβάνει αναγκαστικά τα τραγούδια που έφτασαν στο νούμερα 1 των charts ΗΠΑ, Βρετανίας ή άλλων χωρών, αλλά είναι αποτέλεσμα της δημοτικότητας, αντοχής στον χρόνο, συχνής ακρόασης από τα ραδιόφωνα σε όλον τον πλανήτη, αλλά και στατιστικών από πλατφόρμες streaming (στις οποίες όπως ήταν λογικό, τα τραγούδια του Presley εκτοξεύθηκαν το τελευταίο δίμηνο χάριν της ταινίας.
Ιδού λοιπόν:
"Jailhouse Rock’’ (1957)
Ίσως το δημοφιλέστερο και πλέον κλασικό τραγούδι του Elvis, από τα άρρηκτα συνδεδεμένα με την αυγή του Rock N Roll από την ομότιτλη ταινία στην οποία πρωταγωνιστούσε. Γραμμένο από τους παραγωγούς Mike Stoller και Jerry Leiber, έφτασε στην κορυφή των charts στις ΗΠΑ και σε άλλες δέκα χώρες, και σύμφωνα με το περιοδικό Rolling Stone τοποθετείται στο νούμερο 67 ανάμεσα στα 500 καλύτερα τραγούδια όλων Των Εποχών. Η ταινία είναι ένα musical που εκτυλίσσεται σε φυλακή (ο Presley υποδύεται έναν κατάδικο που εκτίει ποινή 14 μηνών για έναν φόνο που διέπραξε εξ αμελείας) και μια προσεκτική, αναλυτική ματιά στους στίχους, μας δείχνει ότι το τραγούδι δεν είναι τόσο ‘’αθώο’’ στο νόημά του (κάτι που με το πραγματικά αγαθό του μυαλό ο Elvis πραγματικά αγνοούσε!).
"Suspicious Minds’’ (1968)
Το τελευταίο νούμερο 1 στα αμερικανικά charts τραγούδι του "Bασιλιά’’ φιγουράρει στην 91η θέση του Rolling Stone με τα 500 Καλύτερα Τραγούδια όλων Των Εποχών. Γράφτηκε και ηχογραφήθηκε αρχικά από τον στιχουργό Mark James και αμέσως ο Elvis διαισθάνθηκε ότι θα γίνει επιτυχία, κάτι που έγινε πραγματικότητα μόλις ο ίδιος ανέλαβε την ηχογράφηση και την κυκλοφορία του. Συμπεριλαμβάνεται στην τηλεοπτική συναυλία του Elvis με τίτλο "68s Comeback Special’’ παραγωγής του καναλιού NBC που πραγματοποιήθηκε στο Memphis, η live όμως εκδοχή που παραμένει διασημότερη είναι εκείνη του ζωντανού show "Aloha From Hawaii’’ του 1973.
Ήταν πάντως η εποχή που το "’άστρο’’ του ‘’Βασιλιά’’ είχε αρχίσει να φθίνει , καθώς νέα μουσικά ρεύματα άρχισαν να κυριαρχούν όπως ή ψυχεδελική rock αλλά και νέοι καλλιτέχνες όπως ο Ουαλός Tom Jones άρχισαν να ανατέλλουν και να κερδίζουν σε δημοτικότητα. Αξίζει να ακούσετε και τη διασκευή του τραγουδιού από τους Βρετανούς Fine Young Cannibals με backing vocals από τον Jimmy Sommerville, η οποία ηχογραφήθηκε το 1986.
"Return To Sender’’ (1962)
Οι στιχουργοί Otis Blackwell και Winfield Scott είχαν στείλει κάποτε ένα demo μέσω ταχυδρομείου, το οποίο τους επεστράφη με τις εξής σημειώσεις:’’Return to sender! No such person! No such zone!’’. Σε εκείνο το σημείο αποφάσισαν να χρησιμοποιήσουν αυτές τις εκφράσεις ως στίχους ενός τραγουδιού που αναφερόταν στον απελπισμένο ερωτικό πόθο ενός άντρα που έστελνε συνεχώς γράμματα στη γυναίκα που αγαπούσε δίχως αντίστοιχη ανταπόκριση. Οι δυο στιχουργοί είχαν προσληφθεί για να γράψουν τραγούδια για τις ταινίες που συμμετείχε ο Elvis και το συγκεκριμένο μπήκε στο soundtrack του film ‘’Girls! Girls!Girls!’’. To τραγούδι κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο του 1962, είχε εξαιρετική πορεία στα charts και απέσπασε πολύ καλές κριτικές που επαίνεσαν τη μελωδικότητα του. Μια συγκεκριμένη κριτική, μάλιστα, εστίασε στο γεγονός, ότι ενώ η ενορχήστρωση έχει έναν ελαφρύ και ευχάριστο τόνο, την ίδια στιγμή οι στίχοι εκφράζουν τη θλίψη της ερωτικής απογοήτευσης που προέρχεται από την απόρριψη.
"(You Re )The Devil In Disguise!’’ (1963)
Όταν το 1963 το συγκεκριμένο τραγούδι συστήθηκε στο το βρετανικό κοινό μέσα από την τηλεοπτική εκπομπή του BBC "Juke Box Jury’’, o John Lennon που συμμετείχε ως celebrity guest star ανέφερε εν μέρει σαρκαστικά ότι ‘’πλέον ο Elvis άρχισε να ακούγεται σαν τον Bing Crosby!’’.
Η πικρόχολη βέβαια εκείνη δήλωσή του ‘’τιμωρήθηκε’’ κατά κάποιον τρόπο αφού το τραγούδι κατέκτησε για μια εβδομάδα την κορυφή των βρετανικών charts. Εκείνη τη χρονιά ειδικά πάντως ο ‘’Βασιλιάς’’ έφτασε στα ύψη της καριέρας του, αφού είχε ηχογραφήσει 14(!!!) τραγούδια στα RCA Studios στο Nashville, είχε γυρίσει τρεις ταινίες( μεταξύ των οποίων και το πετυχημένο Viva Las Vegas) και μπορούσε πλέον να σχεδιάσει άνετα στο άμεσο μέλλον τον γάμο του με την Priscilla, η οποία πλέον είχε ενηλικιωθεί. Ο κόπος που κατέβαλε για να επανέλθει στην πρώτη γραμμή της δημοσιότητας και της ποπ κουλτούρας, μετά την απόλυση του από τον Αμερικανικό Στρατό το 1960, είχε ανταμειφθεί. O μπασίστας Ray Walker, από το gospel γκρουπ "The Jordanaires’’ διακρίνεται στα φωνητικά, πριν το fade του τραγουδιού να επαναλαμβάνει ‘’Oh yes you are’’.
"Are You Lonesome to Night’’ (1960)
Το αγαπημένο τραγούδι της Marie Mott, γυναίκας του manager του Elvis, συνταγματάρχη Tom Parker, ήταν ήδη διάσημη μελωδία, καθώς γράφτηκε το 1926 από τους Roy Turk και Lou Handmann, και ηχογραφήθηκε αρκετές φορές σε διάφορες εκδοχές το 1927.
Το 1950 η εκδοχή της ορχήστρας Blue Barron, του έδωσε μια θέση στο Top 20 του Billboard Pop Singles Chart.
H σύζυγος του συνταγματάρχη αγαπούσε την εκδοχή του Gene Austin και κατά συνέπεια ο Parker συνέστησε να μπει στη λίστα των τραγουδιών που ηχογραφούσε ο Presley.
Ήταν και η μοναδική φορά που ο συνταγματάρχης παρενέβη στην επιλογή τραγουδιού για το ρεπερτόριο, καθώς σχεδόν πάντοτε ο Elvis είχε τον πρώτο λόγο στις αποφάσεις.
Η αφηγηματική γέφυρα που ακούγεται στη μέση περίπου του τραγουδιού ήταν ιδέα του "βασιλιά’’ και η ηχογράφησή της έγινε με τα φώτα σβηστά κατά πρόταση του ιδίου. Πάντως το τραγούδι έμεινε στην αναμονή αρκετούς μήνες μέχρι να κυκλοφορήσει εξαιτίας του προβληματισμού των στελεχών της δισκογραφικής RCA για το κατά πόσο το είδος της μπαλάντας ταίριαζε στο νέο ύφος που ήθελαν να λανσάρουν για τον Elvis. Tην πιο ολοκληρωμένη και μεστή κριτική πάντως για το τραγούδι τη διαβάζουμε στη μουσική ιστοσελίδα Allmusic, όπου αναφέρει τα εξής: "μια γλυκερή μπαλάντα γεμάτη ψυχή και ένταση και απίστευτη δύναμη…μια από τις πιο σκοτεινές στιγμές του Presley’’. Το τραγούδι γνώρισε και άλλες διασκευές από κορυφαίους τραγουδιστές όπως οι Frank Sinatra, Pat Boone, Merle Haggard, Donny Osmond και Bryan Ferry μεταξύ άλλων.
"Its Now Or Never’’ (1960)
Κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής του θητείας στον Αμερικανικό Στρατό σε βάση στη Γερμανία στα τέλη της δεκαετίας του '50 ο Elvis άκουγε το τραγούδι "There s No Tomorrow’’ του Tony Martin, το οποίο είχε ηχογραφηθεί το 1949. Αυτό με τη σειρά του βασιζόταν σε ένα λαικό ναπολιτάνικο τραγούδι με τίτλο ‘’O Sole Mio’’ το οποίο είχε κάνει διάσημο στις ΗΠΑ και διεθνώς ο περίφημος Ιταλοαμερικανός τενόρος Mario Lanza. Είναι η μεγαλύτερη διεθνής επιτυχία του Elvis Presley και από τα πιο επιτυχημένα εμπορικά singles όλων των εποχών με 20.000.000 αντίτυπα σε πωλήσεις. Για την ιστορία ο Lanza έφυγε από τη ζωή τη χρονιά που κυκλοφόρησε το τραγούδι.
"Heartbreak Hotel’’ (1956)
Δεν θα μπορούσε να λείπει από τη λίστα φυσικά εκείνο το θρυλικό τραγούδι που εκτόξευσε τον "Βασιλιά’’ στην κορυφή της δόξας, την πρώτη του μεγάλη επιτυχία που αποτέλεσε την αρχή του ταξιδιού που τον οδήγησε στο να γίνει θρύλος, εκείνο το άκουσμα που τον έχρισε "Βασιλιά’’.
Οι στίχοι είναι εμπνευσμένοι από ένα άρθρο της Miami herald που εξιστορούσε την αυτοκτονία ενός άνδρα, ο οποίος πήδηξε από το παράθυρο ενός ξενοδοχείου αφήνοντας ένα σημείωμα με μια και μόνη φράση: ’’ Διανύω έναν μοναχικό δρόμο’’. Γράφτηκε από την αποκαλούμενη "Queen Mother of Nashville’’ Mae Boren Axton, δασκάλα γυμνασίου με απίστευτη μουσική παιδεία που συνεργάστηκε με αξιόλογα ονόματα όπως οι Rebbeca Mc Intire, Eddy Arnold, Willie Nelson κά., έγραψε πάνω από 200 τραγούδια, 14 από τα οποία μπήκαν στα U.S. Charts.
Εικάζεται μάλιστα ότι είναι εκείνη που σύστησε τον Presley στον συνταγματάρχη Parker. Όπως και να έχει το τραγούδι έχει τεράστια ιστορική αξία καθώς είναι εκείνο που μετέτρεψε την απλή δημοφιλία του Elvis σε υστερική λατρεία τόσο στις ΗΠΑ, όσο και στον υπόλοιπο τότε Δυτικό κόσμο. Επηρέασε πολλούς καλλιτέχνες όπως οι Robert Plant, Keith Richards, George Harisson μεταξύ άλλων και το παρουσίαζε πολύ συχνά στις συναυλίες του με τελευταία φορά στις 29 Μαίου του 1977.
"Always On My Mind’’ (1972)
Από τις πλέον ιστορικές και θρυλικές μελωδίες όλων των εποχών, από τα πιο πολυδιασκευασμένα τραγούδια στην ιστορία της μουσικής. Γράφτηκε από τους Wayne Carson, Johny Christopher και Mark James το 1972 και ερμηνεύτηκε αρχικά από την τραγουδίστρια της Soul Gwen Mc Ray και πολύ σύντομα υπήρξε και εκδοχή της Brenda Lee. Ήταν όμως γραφτό να γίνει τεράστια επιτυχία από τον Elvis την ίδια χρονιά. Το τραγούδι έφτασε εις γνώσιν του Presley χάρη σε μία κόπια που του έδωσε ένας από τους σωματοφύλακές του και στις 29 Μαρτίου του 1972 ηχογράφησε τη δική του version. H ατόφια και ψυχωμένη πονεμένη ερμηνεία του "Βασιλιά’’ που σαφέστατα αντανακλά τον πόνο από τον χωρισμό του με την Priscilla, που είχε συντελεστεί μόλις λίγες εβδομάδες πριν, απογείωσε το τραγούδι σε τέτοιο βαθμό, που σχεδόν να ‘’σβήσει’’ όλες τις άλλες εκτελέσεις και να θεωρείται δικό του. Αποτέλεσμα ήταν μια πολύ δυναμική πορεία στα charts και διθυραμβικές κριτικές για την ερμηνεία του. 10 χρόνια αργότερα, το 1982, το τραγούδι γίνεται ακόμη μεγαλύτερη επιτυχία χάρη στον θρύλο της country Willie Nelson και το 1987 η εκτέλεση των Pet Shop Boys το μετατρέπει σε ένα δυναμικό uptempo synthpop track συστήνοντάς το για τα καλά στη γενιά των 80s.
"Kentucky Rain’’ (1970)
Ένα συγκλονιστικό τραγούδι με υπέροχους στίχους που αφηγούνται την ιστορία ενός ερωτευμένου άντρα που περπατάει και κάνει προσπάθειες ώτο-στοπ μέσα στην ‘’παγωμένη βροχή του Kentacky’’ σε απελπισμένη αναζήτηση της αγαπημένης του. Από τα πρώτα σπουδαία hit του Presley στη δεκαετία του 1970, νούμερο 16 στο Billboard Pop Singles Chart, καθώς και μεγάλη επιτυχία σε Καναδά, Ηνωμένο Βασίλειο και Αυστραλία.
"Cant Help (Falling In Love With You)’’ (1961)
Άλλη μια υπέροχη μπαλάντα από τον ‘’Βασιλιά’’ από τα πιο ρομαντικά τραγούδια που έχουν γραφτεί και ερμηνευτεί ποτέ για τη δύναμη και το ακαταμάχητο του Έρωτα. Πέμπτο καλύτερο τραγούδι του Elvis σύμφωνα με το Rolling Stone και συγκαταλέγεται επίσης μέσα στα 50 πιο δημοφιλή τραγούδια που παίζονται σε τελετές γάμου! Είναι βασισμένο σε ένα δημοφιλές γαλλικό τραγούδι του 1784(!!!) με τίτλο "Plaisir D’ Amour’’ και ακουγόταν στην ταινία "Blue Hawaii’’ που ο ίδιος πρωταγωνιστούσε. Η αρχική εκδοχή του τραγουδιού αφηγείτο το βίωμα του συναισθήματος του Έρωτα από τη γυναικεία πλευρά για αυτό και ο αρχικός τίτλος ήταν "Cant Help Falling In Love With Him’’. Περιττό να αναφέρουμε ότι υπήρξε ένα ακόμα super hit στις λίστες της εποχής με τα πιο πετυχημένα τραγούδια στις ΗΠΑ και σε άλλες χώρες, πήρε δε τον τίτλο του "πλατινένιου’’ με 1.000.000 κόπιες σε πωλήσεις. Και αυτό γνώρισε πολλές διασκευές με πιο επιτυχημένη εκείνη της διάσημης reggae μπάντας UB40 το 1993.
"In The Ghetto’’ (1969)
Να κι ένα τραγούδι κοινωνικής καταγγελίας με κεντρικό θέμα τις άθλιες συνθήκες διαβίωσης στο γκέτο της πόλης του Chicago. Οι στίχοι αφηγούνται με συγκλονιστικό τρόπο πώς οι οικογένειες εκεί μεγαλώνουν παιδιά (On A cold and gray Chicago morning, a poor little baby is born..People don t you understand, The child needs a helping hand), τα οποία ασφυκτιούν μην έχοντας δυνατότητες και περιθώρια επιβίωσης και αναγκάζονται εκ των πραγμάτων να καταφύγουν στο έγκλημα και στην παρανομία με τραγικές συνέπειες τις περισσότερες φορές.
O original τίτλος του ήταν "Vicious Circle’’ (Φαύλος Κύκλος), ο οποίος δεν επικράτησε τελικώς διότι κρίθηκε ότι δεν ταίριαζε ως ρεφρέν. Μεγάλη διεθνής επιτυχία γραμμένη από τον διάσημο και πολύ παραγωγικό καλλιτέχνη της country Mac Davis.Εννοείται πως σημείωσε και αυτό μεγάλη επιτυχία.