
Fleetwood Mac: Το οργισμένο love story του "Silver Springs"
Την εποχή του TikTok και της απόλυτης κυριαρχίας των social media επανέρχονται τραγούδια και συνθέσεις από το παρελθόν που γίνονται ξανά επιτυχία και παράλληλα τα γνωρίζει (ευτυχώς) και η νέα γενιά που δυστυχώς τα τελευταία χρόνια μόνο πραγματική μουσική δεν απολαμβάνει. Ένα από αυτά τα αξιομνημόνευτα κομμάτια είναι και το πανέμορφο "Silver Springs" των Fleetwood Mac που έχει την δική του ξεχωριστή και ενδιαφέρουσα ιστορία.
Βοηθούμενο μάλιστα και από την τηλεοπτική σειρά "Daisy Jones and the Six", που έχει ένα ανάλογο μουσικό περιεχόμενο το κομμάτι απογειώθηκε ξαφνικά αποκτώντας χιλιάδες θαυμαστές να το τραγουδούν και να το αποθεώνουν σε όλα τα κοινωνικά δίκτυα. Το "Silver Springs" των Fleetwood Mac κυκλοφόρησε ως B-Side στο single "Go Your Own Way" του άλμπουμ "Rumours" το 1977 και είναι σίγουρα από τα πιο όμορφα και συγκινητικά τραγούδια στη δισκογραφία των Fleetwood Mac. Το τραγούδι, γράφτηκε και ερμηνεύτηκε από τη Stevie Nicks το 1977 και αφορά τον ταραχώδη χωρισμό της με την κιθαρίστα του συγκροτήματος Lindsey Buckingham.
Το γεγονός ότι τα μέλη του συγκροτήματος γράφουν και ερμηνεύουν τραγούδια για τους χωρισμούς τους και στη συνέχεια μιλάνε με υπονοούμενα στα τραγούδια τους δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο για τους Fleetwood Mac αφού τα love story έδιναν και έπαιρναν συχνά μεταξύ τους. Ωστόσο, το "Silver Springs" πάντα έδινε την αίσθηση ότι ανήκε σε μια διαφορετική κατηγορία από τα άλλα τραγούδια τους με παρόμοιο θέμα. Η Nicks και ο Buckingham άρχισαν να βγαίνουν το 1973, αφού έφυγαν από το συγκρότημα στο οποίο ήταν μέλη στο κολέγιο. Το 1974, εντάχθηκαν στους περίφημους Fleetwood Mac ως ζευγάρι και κυκλοφόρησαν το δεύτερο ομώνυμο άλμπουμ του συγκροτήματος. Αρχικά, το συγκρότημα ήθελε να προσλάβει μόνο τον Buckingham για αλλά εκείνος αρνήθηκε να συμμετάσχει, εκτός αν ο Nicks μπορούσε να έρθει μαζί του, κάτι που φυσικά συνέβη. Το 1976, λίγο πριν ξεκινήσει η ηχογράφηση του ιστορικού δίσκου "Rumours", η Nicks διέκοψε την σχέση με τον Buckingham (επίσης περίπου την εποχή χώρισαν δύο άλλα μέλη των Fleetwood Mac, ο John και η Christine McVie). Παρόλα αυτά η μπάντα συνέχισε να ηχογραφεί και να δίνει συναυλίες προτάσσοντας τον επαγγελματισμό της αλλά και την τήρηση των συμβολαίων (υπήρχαν ρήτρες και συμφέροντα των μάνατζερ) ενώ παράλληλα ο τύπος της εποχής ασχολείτο συνεχώς με αυτό το απίθανο love story.
Οπότε αυτό που είχε απομείνει στα μέλη των Fleetwood Mac αφού δεν μπορούσαν να χωρίσουν οι καλλιτεχνικοί τους δρόμοι, ήταν να δημιουργήσουν έναν "μηχανισμό" αντιμετώπισης των χωρισμών, γράφοντας καυστικούς ερωτικούς στίχους για τις σχέσεις τους τις οποίες τραγουδούσαν ο ένας στον άλλον μπροστά σε χιλιάδες ανθρώπους!
Love και όχι μόνο story
Αρχικά η Stevie Nicks ήταν απίστευτα ενοχλημένη με τον στίχο του "Go Your Own Way" που είχε γράψει ο Buckingham όπου έλεγε: "Tell me why, Everything turned around, Packing up, Shacking up is all you want to do" (Πες μου γιατί, Όλα άλλαξαν. Μαζεύοντας τα πράγματά σου. Το μόνο που θέλεις να κάνεις είναι να τα μαζέψεις). Η Nicks είπε στο Rolling Stone το 1997: "Τον μισούσα πολύ που τραγουδούσε αυτούς τους στίχους και ήξερε ότι δεν ήταν αλήθεια. Κάθε φορά που αυτά τα λόγια έβγαιναν στη σκηνή ήθελα να πάω και να τον σκοτώσω. Ήθελα λοιπόν να γράψω ένα τραγούδι που θα τον πόναγε εξίσου δυνατά". Το "Silver Springs" το έγραψε η Nicks ως απόδειξη για το τι θα μπορούσε να είχε συμβεί μεταξύ τους αναφέροντας: Έγραψα το "Silver Springs" για τον Lindsey. Είμασταν κάπου στο Μέριλαντ οδηγώντας κάτω από μια πινακίδα αυτοκινητόδρομου που έγραφε Silver Springs. Και μου άρεσε πολύ το όνομα. Το Silver Springs μου φάνηκε σαν ένα υπέροχο μέρος. Και o αρχικός στίχος "You could be my silver spring" ήταν απλώς ένα εντελώς συμβολικό πράγμα για το τι θα μπορούσες να είναι ο Buckingham για μένα.
Η ιστορία λέει ότι ο Mick Fleetwood (ντράμερ και συνιδρυτής των Fleetwood Mac) και ο Buckingham (ο οποίος συμμετείχε στην παραγωγή του άλμπουμ) πήραν την Nicks στην άκρη κατά τη διάρκεια μιας ηχογράφησης για το άλμπουμ και της είπαν ότι έπρεπε να συζητήσουν κάτι στο πάρκινγκ. Της είπαν ότι το "Silver Springs" είχε πολύ μεγάλο χρόνο εκτέλεσης (4:47) και ότι είχε το άλμπουμ ήδη πάρα πολλές σόλο μπαλάντες, οπότε ήδη είχε κοπεί, υπέρ του τραγουδιού "I Don’t Want to Know" (το είχαν ήδη αρχίσει να ηχογραφούν χωρίς να το γνωρίζει η Nicks). Εκείνη την ημέρα στο πάρκινγκ του Sausalito η Nicks αποκάλυψε στο περιοδικό People το 2023 πως αντέδρασε: «Άρχισα να φωνάζω ότι αυτό είναι "έγκλημα" και πιθανώς είπα πολλά φρικτά και άσχημα πράγματα που θα μπορούσες να πεις σε έναν άλλο άνθρωπο και επέστρεψα στο στούντιο εντελώς έξω φρενών».
Οι παραγωγοί για να μειώσουν τις αντιδράσεις της Nicks, της έδωσαν τις επιλογές είτε να μειώσουν τη διάρκεια του "Silver Springs", είτε να αντικαταστήσουν τo "Gold Dust Woman" με την Nicks να εξομολογείται: "ουσιαστικά ήμουν με ένα όπλο στο κεφάλι μου, με ανάγκασαν και τραγούδησα το "I Don’t Want To Know". Συνέπεια όλων αυτών ήταν το "Silver Springs" να μείνει εκτός άλμπουμ και να "θαφτεί" ουσιαστικά ως b-side στο single "Go Your Own Way". Tεχνικά το "Silver Springs" ηχογραφήθηκε στο Record Plant στο Sausalito στις 11 Φεβρουαρίου 1976 με ντραμς, μπάσο, ηλεκτρική κιθάρα, ηλεκτρικό πιάνο Fender Rhodes και φωνητικά. Σύμφωνα με τον Ken Caillat, αυτή η έκδοση είχε "πολύ πιο σκληρή αίσθηση" σε σύγκριση με το τελικό μιξάζ. Δύο μέρες αργότερα, το συγκρότημα επιχείρησε 19 επιπλέον ηχογραφήσεις, αλλά καμία δεν κρίθηκε ικανοποιητική. Λίγο αργότερα με ορισμένες επιπρόσθετες τεχνικές αλλαγές στη σύνθεση και στα όργανα που χρησιμοποιούσε η μπάντα, με το κομμάτι τελικά να ηχογραφείται. Ο Ken Caillat συμπαραγωγός στο "Rumours", δήλωσε στο Rolling Stone το 2017 ότι "το θεωρεί ως ένα από τα καλύτερα και αριστουργηματικά ηχογραφημένα παραγόμενα κομμάτια από τις ηχογραφήσεις, δίνοντας έμφαση στον συνδυασμό ακουστικές και ηλεκτρικές κιθάρες»" Επίσης σε ένα ντοκιμαντέρ του 1997 για τη δημιουργία του "Rumours", ο μηχανικός ήχου και συμπαραγωγός Richard Dashut το αποκάλεσε ως, «το καλύτερο τραγούδι που δεν έφτασε ποτέ σε δισκογραφικό άλμπουμ».
Εν τέλει μπορεί το "Silver Springs" να έπεσε στην σκιά του "Go Your Own Way" και να ξεχάστηκε για 15 χρόνια. Αλλά στη συνέχεια, το 1991, αποδείχθηκε ότι ήταν υπεύθυνο για την επίσημη αποχώρηση της Nicks από τους Fleetwood Mac όταν ανακάλυψε ότι ο Mick Fleetwood το συμπεριλάμβανε στο άλμπουμ με τις μεγαλύτερες επιτυχίες τους "25 Years – The Chain" (1992) ενώ προηγουμένως τις είχαν απαγορέψει να το περιλάβει στο δικό της δίσκο με τίτλο "Timespace: The Best of Stevie Nicks" (1991). Προηγουμένως η Nicks είχε διαμηνύσει προφητικά τον μάνατζερ των Fleetwood Mac: "Βρες τον Mick και πες του ότι αν δεν έχω αυτές τις κασέτες μέχρι τη Δευτέρα, δεν θα είμαι πλέον μέλος των Fleetwood Mac".
"The Dance (1997)"
Φυσικά, η κορύφωση ολόκληρης αυτής της ιστορίας έρχεται με την ένταξη του τραγουδιού στην επανένωση και την κυκλοφορία σε ζωντανό άλμπουμ και ταινία συναυλίας του συγκροτήματος "The Dance (1997)", όπου, σε ένα πολύ διάσημο ζωντανό σετ στα στούντιο της Warner Bros στο Burbank της Καλιφόρνια, η Nicks τελικά βρήκε τη στιγμή της με το τραγούδι. Το "Silver Springs" ακούγεται σαγηνευτικό με τη Stevie Nicks να καταλαμβάνει ολόκληρο το σύμπαν με την νεραιδένια παρουσία της, τραγουδώντας τους στίχους με όλη της την ψυχή κα την φωνή της, γεμάτη νόημα. Ωστόσο, στο τελευταίο ρεφρέν του τραγουδιού, η Nicks απευθύνει τον επίμαχο στίχο στον Buckingham ενώ τον κοιτάζει με μάτια γεμάτα φλόγες.
"I follow you down 'till the sound
Of my voice will haunt you
(Give me just a chance)
You'll never get away from the sound
Of the woman who loves you
(Was I just a fool)"
Eκείνος φυσικά δεν κάνει πίσω και οι δυο τους συμμετέχουν στο πιο γεμάτο με ένταση βλέμμα στην ιστορία της ροκ μουσικής. Είναι σαφώς ένα είδος κάθαρσης για τους δυο τους αυτή η εμφάνιση, καθώς χρόνια απέραντης θλίψης και θυμού επανεμφανίζονται σε αυτή την συγκλονιστική ερμηνεία, όπου και οι δύο μοιάζουν σαν να θέλουν να "σκοτώσουν" ο ένας τον άλλον.
"Ποτέ δεν πίστευα ότι το "Silver Springs" θα ερμηνευόταν ποτέ ξανά στη σκηνή", αποκάλυψε η Nicks κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης στο MTV το 1997. "Το όμορφο τραγούδι μου απλώς εξαφανίστηκε πριν από χρόνια και η επιστροφή του με αυτόν τον τρόπο ήταν πραγματικά ξεχωριστό για μένα". Όπως έγινε γνωστό αργότερα από τους παραγωγούς, στις πρόβες το κομμάτι δεν είχε αυτήν την ένταση και μόνο μόνο στην τελευταία κάτι φάνηκε ότι μπορεί να συμβεί. Όταν τελικά ανέβηκαν στην σκηνή και ήρθε η ώρα του "Silver Springs" έγινε αυτή η συγκλονιστική ερμηνεία και για αυτό άλλωστε δικαίως προτάθηκε και με βραβείο Grammy ως "Best Pop Performance by a Duo or Group with Vocals" το 1998.
«Είναι σαν μια απελευθέρωση», εξήγησε η Nicks. «Ακόμα και τώρα, δεν μιλάμε πολύ, οπότε όταν αυτά τα τραγούδια έρχονται και σχετίζονται άμεσα με τη σχέση μας, είναι πολύ θεραπευτικό να τα ξεκαθαρίzουμε. Με αυτόν τον τρόπο κάναμε έναν επίλογο».
Υ.Γ.1: Το τραγούδι έχει και μία άλλη παράμετρο αφού δεν ήταν μόνο για τον Buckingham . Η Νicks έδωσε στη μητέρα της, Barbara Nicks, τα δικαιώματα αυτού του τραγουδιού, ώστε να μπορεί να εισπράττει τα δικαιώματα για πάντα, με την Nicks να λέει στο People: "Η μαμά μου έπαιρνε χιλιάδες δολάρια κάθε μήνα για το υπόλοιπο της ζωής της".
"Silver Springs"
You could be my silver spring
Blue green colors flashin'
I would be your only dream
Your shining autumn, ocean crashing
And don't say that she's pretty
And did you say that she love you
Baby, I don't wanna know
So I'll begin not to love you
Turn around, see me runnin'
I'll say I loved you years ago
Tell myself you never loved me, no
Don't say that she's pretty
And did you say that she love you
Baby, I don't wanna know
Oh, can you tell me was it worth it
Baby, I don't wanna know
Time casts a spell on you but you won't forget me
I know I could have loved you but you would not let me
Time casts a spell on you but you won't forget me
I know I could have loved you but you would not let me
Well, time casts a spell on you but you won't forget me
But I know I could have loved you but you would not let me
Well, time casts a spell on you but you won't forget me
But I know I could have loved you but you would not let me, go ahead and try
I know I could have loved you but you would not let me, was I just a fool?
I'll follow you down 'til the sound of my voice will haunt you, give me just a chance
You'll never get away from the sound of the woman that loves you, was I just a fool?
I'll follow you down 'til the sound of my voice will haunt you, haunt you, give me just a chance
You'll never get away from the sound of the woman that loves you, loves you, was I just a fool?
I'll follow you down 'til the sound of my voice will haunt you, give me just a chance
You'll never get away from the sound of the woman that loves you
Give me just a chance, give me just a chance
Φώτης Μελέτης